شنبه 08 اردیبهشت ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/11/29

تأثیر ورزش برای رسیدن به سالمندی سالم


دکتر بکا جاردر ، متخصص طب فیزیکی از دانشگاه داکوتای جنوبی، طی پژوهشی دربارۀ حفظ سلامت و ...

 

دکتر بکا جاردر (Becca Jordre)، متخصص طب فیزیکی از دانشگاه داکوتای جنوبی، طی پژوهشی دربارۀ حفظ سلامت و تناسب اندام ورزشکاران سالمندی که از سال 2011 تاکنون فعالیت پیوسته ورزشی دارند به نتایجی دست یافته که نشان می دهد ورزش آثار مطلوبی در زندگی سالمندان و رساندن آن ها به وضعیت سلامت نسبی دارد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، در آزمایشی مربوط به حفظ تعادل در سالمندان، از ورزشکاران سالمند پرسیده شد که آیا در طی 12 ماه گذشته دچار زمین خوردگی یا سقوط شده اند یا خیر. پس از آن حفظ تعادل این افراد با ایستادن بر روی یک پا در شرایط مختلف آزمایش شد: 1) با چشمان باز؛ 2) با چشمان بسته؛ 3) ایستاده بر روی یک تکه فوم به قطر 5 سانتی متر و با چشمان باز. هر آزمایش حدود 30 ثانیه به طول انجامید و پنج بار ایستادن و نشستن پی در پی با بیشترین سرعت ممکن و راه رفتن با سرعت‌های معمولی و تند در مسیری ده متری از دیگر آزمون‌های این روش بود.


طبق نتایج به دست آمده در این تحقیق:

- تنها 10 درصد ورزشکاران سالمند که مورد آزمایش قرار گرفتند در طول یک سال پیش از این تحقیق دچار زمین خوردگی شده بودند. این یک سوم میزان معمول زمین خوردن افراد در این سنین است.

- همه ورزشکاران سالمند مورد مطالعه در مقایسه با افراد معمولی در راه رفتن سریع و همچنین حفظ تعادل با چشمان بسته بهتر عمل کردند.

- در واقع کسانی که از یک حادثه زمین خوردگی در طول یک سال گذشته خود خبر دادند، به سختی در شمار ورزشکاران سالمند قرار می‌گرفتند و این از تفاوت آشکار در توانایی‌های ایشان و دیگر ورزشکاران مشهود بود.

- کسانی که در ایستادن روی یک پا با چشمان بسته و حفظ تعادل بر روی یک تکه فوم دچار مشکل بودند، دوبرابر بیش از دیگر ورزشکاران سالمند دچار زمین خوردگی در طول یک سال گذشته شده بودند.

- ورزشکارانی که سرعت ایستادن و نشستن شان هم کندتر بود، بیشتر دچار زمین خوردگی شده بودند.


بر این اساس، سالمندان ورزشکار بهتر تعادل خود را حفظ می‌کنند، کمتر دچار زمین خوردگی می‌شوند و سرعت حرکاتشان بیشتر از سایرین است.


ورزش در سنین بالا و استرس

بر اساس نتایج پژوهشی دیگر که به موازات پژوهش قبلی انجام گرفت، سالمندان ورزشکار در مقایسه با دیگر افراد گروه سنی خودشان به طور محسوسی کمتر دچار افسردگی، اضطراب و تنش عصبی می‌شوند. در این تحقیق عواملی همچون جنسیت، سطح درآمد، تحصیلات، تعداد دفعات نرمش و طول مدت آن نیز در نظر گرفته شد ولی تأثیر معناداری در نتایج تحقیق یافت نشد.


این تحقیق همچنین نشان داد ورزشکاران سالمندی که دارای شغل تمام وقت هستند، در مقایسه با کسانی که شغل‌های پاره وقت دارند یا بازنشسته شده اند، سطوح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند. فعالیت بدنی زیاد و میزان بسیار پایین بیماری‌های قلبی و عروقی از دیگر ویژگی‌های ورزشکاران سالمند گزارش شده است.


طبق نتایج این تحقیق، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی (بیماری‌هایی همچون عروق کرونری، نارسایی قلبی، سکته یا فشار خون) در مردان و زنان 60 تا 79 ساله به طور میانگین 69 یا 68 درصد است. اما این رقم در سالمندان ورزشکار، با کاهشی قابل توجه، حدود 33 تا 43 درصد گزارش شده است.


دیابت در سالمندان ورزشکار

نتایج مربوط به بیماری دیابت نوع دو از این هم تأثیرگذارتر است: در حالی که به طور میانگین 22درصد افراد عادی در سنین سالمندی دچار دیابت نوع دو می‌شوند، این رقم در میان بازنشستگان ورزشکار 6 درصد گزارش شده است. حتی سالمندان ورزشکاری که با مشکلات قلبی و عروقی روبرو بودند، بسیار کمتر از دیگر سالمندان دچار بیماری دیابت نوع دو بودند.


آزمودنی‌ها در پاسخ به این پرسش که سبک زندگی سالم از نظر شما چه نوع سبک زندگی است، به تکرار عادات سالم، سلامت جسمی، سلامت روحی و عاطفی، حداکثر بهره بردن از زندگی و فعالیت اجتماعی اشاره کردند.



منبع: nsga.com

مترجم: فاطمه اتراکی

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16282

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 46
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 46

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1249486
Visitors بازديد هاي امروز: 34
Visitors بازديد هاي ديروز: 1353

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/08 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا