سه شنبه 28 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/06/26

افزایش امید به زندگی با ازدواج سالمندی


یک متخصص طب سالمندان گفت: ازدواج مجدد برای سالمندان می‌تواند به فرد سالمند امید به زندگی داده و او را در مسیر زندگی سرحال تر و شادمان کند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری سلامت، (طبنا)، دکتر احمد دلبری با اشاره به اینکه احساس تنهایی منشاء بسیاری از حالات نامتعادل روانی مثل یاس، ناامیدی، افسردگی و در بعضی مواقع حتی خودکشی می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که ازدواج مجدد سالمندان اصلی‌ترین راهبرد ارتقای سلامت روان در مقابله با چالش تنهایی است و در صورت عدم تامین نیازهای عاطفی، روحی و روانی سالمندان، ضمن پیری زودرس، بیماری‌های مزمن جسمی‌ به سرعت اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در این نوع ازدواج موضوع جنسی و نیاز جنسی در روابط سالمندان محوریت کمتری داشته و روابط دوستانه و عاطفی بخش اصلی ویژگی ارتباط بین آنها است. ازدواج مجدد سالمندان به دلیل همراهی با تجربیات ارزنده از زندگی مشترک قبلی و به دور از هوا و هوس به عنوان یکی از بهترین انواع ازدواج‌ها، خوشبختانه چند سالی است که رواج بیشتری در کشور یافته و سالمندان تنها با ازدواج مجدد، آرامش بیشتری را در کنار همسر خود تجربه کرده و این دوران را سپری می‌کنند.

دلبری به ویژگی‌های زوج‌ های سالمند اشاره کرد و گفت: این زوج‌ها عموما شادتر از زوج‌های جوان هستند، اختلافات کمتری با یکدیگر دارند، لذت بیشتری از جنبه‌های مختلف زندگی می‌برند، طلاق و جدایی در سالمندان کمتر اتفاق می افتد، ازدواجشان تحت تاثیر عوامل خارجی کمتری قرار می‌گیرد، میزان ناسازگاری و هیجانات منفی آنها کمتر است و عاطفه و مهربانی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های سنی از جمله جوانان و میانسالان دارند.

این دکترای طب سالمندی همچنین اظهارداشت: تامین نیازهای عاطفی، نگرانی از مرگ در تنهایی و گرفتاری فرزندان و عدم امکان رسیدگی و مراقبت از والدین از علل گرایش سالمندان به ازدواج مجدد محسوب می‌شود.

وی جنبه‌های مثبت ازدواج مجدد و زندگی مشترک در دوران سالمندی را تامین نیازهای عاطفی، روحی و روانی سالمند، تامین نیاز جنسی، افزایش امید دوباره به زندگی، کاهش استرس، تنهایی و افسردگی، از بین رفتن نگرانی از مرگ به علت تنهایی، کاهش مرگ و میر در سالمندان متاهل و برخورداری از طول عمر بیشتر، ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی، عدم ارجاع سالمند به مراکز نگهداری و سرای سالمندان، کاهش هزینه‌های نگهداری سالمند در منزل، کاهش فشارهای روحی، روانی و فیزیکی فرزندان و خانواده و کاهش خشونت علیه سالمندان عنوان کرد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16239

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 49
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 49

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1240871
Visitors بازديد هاي امروز: 631
Visitors بازديد هاي ديروز: 854

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/28 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا