جمعه 10 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/06/24

راه اندازی ۱۱ دفتر انجمن آلزایمر با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری


مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: دفاتر این انجمن در 11 استان کشور با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری در حال تأسیس است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، معصومه صالحی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: در حال حاضر ۵ شعبه انجمن آلزایمر ایران در استان‌های مختلف کشور راه اندازی شده و دفاتر انجمن نیز در ۱۱ استان کشور با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری در حال تاسیس است.

وی ضمن تشریح عوامل خطر در بروز بیماری دمانس و آلزایمر، از تدوین "سند ملی دمانس" با هدف تشخیص زود هنگام، درمان مؤثر و کاهش ابتلا به آلزایمر در کشور خبر داد و گفت: جمعیت سالمندی در جهان و ایران رو به افزایش است، به گونه‌ای که ایران در افزایش جمعیت سالمندی در رتبه سوم جهان قرار دارد.

صالحی در آستانه روز جهانی آلزایمر با اشاره به پایین بودن رشد موالید در ایران، گفت: نرخ زاد و ولد در کشور ما نسبت به افزایش جمعیت سالمندی کمتر شده، بنابراین باید به فکر برنامه‌ریزی برای جمعیت سالمندی کشور طی سال‌های آتی باشیم؛ اگر چه در این راستا کارهایی شروع شده و در حال انجام است.

وی با اشاره به بروز برخی بیماری‌ها در دوران سالمندی، تصریح کرد: عدم رعایت شاخص‌های زندگی سالم در دوران جوانی، عامل اصلی بروز برخی بیماری‌های غیرواگیر در دوره سالمندی است که از آنها می‌توان به آرتروز، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی - عروقی، فشارخون، دیابت نوع ۲ و آلزایمر اشاره کرد.

صالحی گفت: بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم است که به مرور حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌کند. دِمانس یا اختلال شناخت و حافظه نیز به شرایطی گفته می‌شود که بر اثر آن طی روندی آهسته و تدریجی، عملکردهای عالی مغز دچار آسیب شده و از بین می‌رود.

صالحی با اشاره به برخی از عوامل خطرساز در بروز بیماری آلزیمر، افزود: سن بالاتر از ۶۵ سال، سابقه خانوادگی، سکته مغزی، سابقه ضربه شدید به سر، بیماری‌های عروق کرونر، کمبود فعالیت‌های فکری، جنس مونث، سطح تحصیلات پایین، کمبود ویتامین و اسیدفولیک، کمبود فعالیت‌های بدنی و ورزش، سابقه افسردگی، استرس‌های روانی - اجتماعی مانند فوت همسر و بازنشستگی، افزایش کلسترول خون، مصرف دخانیات، سموم موجود در محیط زیست و غیره برخی از این عوامل است.

وی با بیان اینکه زمان بروز بیماری آلزایمر را می‌توان به تاخیر انداخت، با تاکید بر توجه به علایم هشدار دهنده این بیماری برای تشخیص و مداخله بهنگام، عنوان کرد: اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت، مشکلات در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیت و از دست دادن انگیزه برخی از علایم هشدار این بیماری است که باید در صورت مشاهده سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود.

صالحی گفت: در صورت تشخیص بهنگام بیماری دمانس توسط پزشک، فرد درمان شده و می‌تواند زندگی تقریبا عادی داشته باشد، ولی حدود ۶۰ درصد دمانس‌ها غیرقابل برگشت بوده و در نهایت به بیماری آلزایمر منتهی می‌شوند. در کشورهای پیشرفته که طی سال‌ها در زمینه بیماری دمانس تحقیق و پژوهش کرده‌اند، بیش از ۵۰ درصد دمانس‌ها تشخیص و درمان می‌شوند. ولی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، کمتر از ۱۰ درصد آن تشخیص داده شده و درمان می‌شود.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به هزینه بسیار بالای بیماری آلزایمر، اظهار داشت: هزینه این بیماری، حتی از بیماری‌هایی همچون ایدز و سرطان نیز بیشتر است؛ چراکه طول عمر بیمار دچار آلزایمر گاها ۳ برابر یک فرد مبتلا به سرطان و میزان نیاز به مراقبت از بیمار در مراحل پیشرفته، بسیار زیاد است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس مبتلا می‌شود، گفت: در ایران هر ۱۱ دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود که همین مساله ضرورت توجه به این بیماری و راهکارهایی برای پیشگیری از بروز آن را دوچندان می‌کند.

صالحی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر، تصریح کرد: رعایت راه و روش زندگی و تغذیه سالم و در صدر قرار دادن امور مهمی همچون ورزش و رژیم سالم غذایی از مسایلی است که در کنترل و کاهش بیماری‌هایی همچون آلزایمر در دوره سالمندی موثر است. همچنین یادگیری مطالب جدید و انجام کارهایی برای فعال نگه داشتن مغز از جمله راهکارهای مهم برای پیشگیری از بروز آلزایمر است. یعنی هرچه سلول‌های مغز کمتر کار کنند، احتمال بروز آلزایمر بیشتر است.

وی تشخیص را مهم‌ترین اصل در این بیماری عنوان کرد و افزود: جامعه و متخصصان با کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در این رابطه، می‌توانند علاوه بر مدیریت بهتر بیماری، به نحو مطلوب‌تری از مبتلایان مراقبت کرده یا از بروز بیماری پیشگیری کنند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با تاکید بر اهمیت حفظ حرمت و شخصیت سالمندان مبتلا به بیماری آلزامیر در خانواده و جامعه، تصریح کرد: حفظ حرمت و عزت نفس بیماران مبتلا به آلزایمر برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا "طرح حساس" برای پیشگیری و برقراری ارتباط عاطفی موثر خانواده‌ها با بیماران در قالب برنامه‌هایی مانند تشکیل پرونده سلامت، انجام معاینات پزشکی، انجام تست حافظه و افسردگی توسط کارشناسان، برنامه ریزی برای شرکت در دوره های آموزشی و پایش سلامت جسمی و روحی افراد اجرا می‌شود.

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16206

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 60
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 60

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1219022
Visitors بازديد هاي امروز: 73
Visitors بازديد هاي ديروز: 1268

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا