جمعه 10 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1396/12/23

ارتباط دوچرخه سواری منظم و حفظ سلامت دوران سالمندی


محققان انگلیسی با بررسی افراد مسنی که عادت به دوچرخه‌سواری منظم و طولانی دارند دریافتند که سیستم ایمنی بدن آنها همانند یک جوان سالم باقی مانده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خبرگزاری ایسنا، یک گروه تحقیقاتی از انگلیس، اثرات دوچرخه‌سواری منظم، مکرر و طولانی را در سالمندان مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که این افراد معمولا به اندازه جوانان سالم هستند.

در طول تاریخ، تمرین و ورزش تفریحی به عنوان یک کلید برای طول عمر شناخته شده است. با این حال، تعیین مزایای دقیق ورزش در افراد مسن اغلب دشوار بود. تحقیقات جدید درباره چند نوع ورزش منظم و به طور ویژه درباره دوچرخه سواری نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین دوچرخه سواری منظم و حفظ سلامتی در دوران سالمندی وجود دارد.

یک گروه از محققان انگلیسی، اخیراً، ۱۲۵ دوچرخه‌سوار را که همه سالمند و برخی از آنها در دهه ۸۰ زندگی خود بودند، مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند که سیستم ایمنی این بزرگسالان برابر با یک جوان ۲۰ ساله سالم است.

"نورمن لازاروس"، استاد ۸۲ ساله کالج سلطنتی لندن که در این مطالعه مشارکت داشته است، در این باره می گوید: اگر ورزش یک قرص باشد، همه باید آن را مصرف می‌کردند، چرا که مزایای بی‌شماری برای بدن، ذهن، عضلات و سیستم ایمنی بدن دارد.

"جانت لرد"، مدیر موسسه سالمندان در دانشگاه "بیرمنگام"، نیز با تایید سخنان "لازاروس" تاکید می کند: سیستم ایمنی بدن از ۲۰ سالگی، سالانه حدود ۲ تا ۳ درصد افت می‌کند. به همین دلیل است که افراد مسن بیشتر به عفونت‌ها و شرایطی مانند روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و به طور بالقوه مستعد ابتلا به سرطان هستند.

وی افزود: از آنجا که سیستم ایمنی دوچرخه‌سواران مثل یک فرد ۲۰ ساله و نه ۷۰ یا ۸۰ ساله است، بدن آنها در برابر تمام این مسائل مقاوم است.

مطالعات اخیر نشان داده که در ایالات متحده آمریکا به تنهایی، بیش از ۸۰ درصد بزرگسالان و افراد مسن به میزان توصیه شده ورزش نمی کنند و این آمار با برخی از کشورهای غربی از جمله انگلیس مشابه است.

مطالعه دیگری نیز نشان داده که سبک زندگی ساکن و کم‌تحرک به عنوان عامل بیش از ۵ میلیون مرگ و میر در سطح جهان شناخته شده است و تقریبا در هر مطالعه انجام شده، گروهی که معمولا ورزش انجام نمی‌دهند، افراد بالای ۶۵ سال هستند.

"استیو هریج" که در این مطالعه مشارکت داشته و به عنوان استاد فیزیولوژی در کالج سلطنتی لندن تدریس می‌کند، تاکید می کند: افراد پشت میز نشین، در ساعات کار، فعالیت فیزیکی نمی‌کنند و معمولا پس از ساعت کار نیز ورزش نمی‌کنند و این موضوع، مفهوم تناسب اندام را به ورطه سقوط می‌کشاند.

وی افزود: کم‌تحرک بودن بر خلاف فرآیند فرگشت یا تکامل است؛ چراکه انسان برای فعالیت فیزیکی خلق شده است. لازم نیست که شما یک ورزشکار حرفه‌ای یا دوچرخه‌سوار استقامت باشید تا بتوانید از مزایای این ورزش ها استفاده کنید؛ هر چیزی که شما را به حرکت درآورد به شما کمک خواهد کرد.

این محقق اذعان دارد: به طور خاص، فعالیت کمک می‌کند تا تولید سلول‌های "تی" افزایش یابد؛ سلول‌هایی که نقش مهمی در ایمنی سلولی و بهبودی بدن در برابر حملات سلول‌های دیگر در سراسر سیستم ایمنی دارند.

محققان همچنین پیش‌بینی کردند که اثرات ورزش در عصر مدرن موجب حفظ سلامتی بدن می‌شود و افراد مسن فعال می‌توانند با انجام ورزش، از سلامت بدن خود مطمئن شوند.

براساس یکی دیگر از مطالعات، دوچرخه‌سواران در گذر زمان، قدرت عضلانی یا حجم عضلات خود را از دست نمی‌دهند و چربی نیز دریافت نمی‌کنند که هر دوی این عوامل با علائم پیری مرتبط هستند.

این مطالعه در مجله Aging Cell منتشر شده است.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16229

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 40
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 40

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1219262
Visitors بازديد هاي امروز: 313
Visitors بازديد هاي ديروز: 1268

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا