شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1403/02/04

هیچ وقت دیر نیست


بر اساس نتایج تحقیقات، ایجاد عادات ورزشی سالم می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت کلی داشته باشد و هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از ایسنا، حدود ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در سطح جهان به چهار عامل سبک زندگی شامل کم‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و استعمال دخانیات مربوط می‌شود.

همه کم و بیش می دانیم که سبک زندگی مناسبی را در پیش نگرفته ایم ولی کمتر تلاشی برای تغییر این شیوه زندگی از خود نشان می دهیم.

ممکن است احساس کنیم با اطلاعاتی در مورد آنچه که باید بخوریم، چقدر باید ورزش کنیم و اهمیت سلامت روان غرق شده‌ایم، ولی در عین حال بین آنچه می‌دانیم و آنچه انجام می‌دهیم، شکافی عمیق وجود دارد. چگونه می‌توانیم از رفتارهای ناسالمی که به‌عنوان عادت جا افتاده و باعث کاهش سلامت ما می‌شوند، جلوگیری کنیم؟

مطالعات انجام شده بر روی شاخص عادت نشان می‌دهند که تأثیر تغییر رفتار بر سلامت و مرگ‌ومیر بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم و ایجاد عادات ورزشی سالم تأثیر عمیقی بر سلامت کلی دارد.

 

عادات ورزشی خوب بر سلامت کلی تأثیر می‌گذارد

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، افرادی که رفتار خود را تغییر دادند تا عادت به ورزش با شدت متوسط را حفظ کنند، خطر مرگ ناشی از سبک زندگی نادرست را تا ۲۷ درصد کاهش دادند.

این مزایا با افزایش سن افراد بیشتر هم می‌شود؛ برای افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله، حفظ عادت ورزش متوسط در طول سه سال می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را تا ۳۸ درصد کاهش دهد. برای افراد بالای ۶۵ سال، این کاهش نزدیک به ۵۲ درصد است.

بنابراین تأثیر عادات سالم‌تر نیز قابل انعطاف است و افرادی که مسن‌تر و بیمارتر هستند بیشترین سود را از چند تغییر سبک زندگی می‌برند.

شاید دلگرم‌کننده‌ترین مورد برای سلامتی ما این باشد که عادات خوب، محافظت‌کننده باشند و افرادی که ۷۵۰۰ قدم را پنج بار در هفته به مدت ۲ سال انجام می‌دهند، می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۱ درصد و خطر ابتلا به سرطان را تا ۳۶ درصد کاهش دهند.

 

فعالیت بدنی برای ذهن و بدن مفید است

سلامت روان و سلامت جسمی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. آنچه برای بدن خوب است اغلب برای ذهن نیز مفید است. دانستن اینکه چه کارهای فیزیکی می‌توانید انجام دهید که این تأثیر را برای شما داشته باشد، زندگی شما را تغییر می‌دهد.

فعالیت‌بدنی فواید بسیاری برای سلامت روان دارد. این موارد در دستورالعمل‌های فعالیت بدنی شامل بهبود سلامت مغز و عملکرد شناختی، کاهش خطر اضطراب و افسردگی و بهبود خواب و کیفیت کلی زندگی است. اگرچه درمان همه چیز نیست، اما افزایش فعالیت بدنی به‌طور مستقیم به بهبود سلامت روان و سلامت کلی و رفاه کمک می‌کند.

خبر خوب این است که مقدار کمی فعالیت بدنی می‌تواند بلافاصله علائم اضطراب را در بزرگسالان و سالمندان کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که فعالیت بدنی در درمان افسردگی هم تاثیرگذار است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی، از هر نوعی، می‌تواند علائم افسردگی را که افراد در طول عمر تجربه می‌کنند، بهبود بخشد. همچنین نشان داده شده است که انجام فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به افسردگی را در کودکان و بزرگسالان کاهش می‌دهد.

 

گام‌های کوچک تاثیرگذار

نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کلید شکل‌گیری عادات خوب، تغییر تدریجی و مداوم رفتار است.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که عادات خوب بادوام هستند و نسبت به عادت‌های بد دوام بیشتری دارند. علاوه بر این، عادات خوب یا بد، به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر هستند.

سازمان ها هم می توانند در بهبود سلامت جامعه داشته باشند. با مداخلات هدفمند می توان برای محافظت و بهبود سلامت کارکنان، راهبرد سلامت و رفاه ایجاد کرد که شامل ادغام ابتکارات فعالیت بدنی در برنامه‌های سلامتی در محل کار و روال‌های روزمره برای بهبود سلامت روان و افزایش بهره‌وری است.

دستیابی به سلامتی لازم نیست ترسناک یا پرهزینه باشد. می‌توانیم از چیزهای کوچک شروع کنیم و به مرور زمان رفتارمان را تغییر دهیم. علاوه بر این، لازم نیست بر این باور تکیه کنیم که هر چه سنمان بالاتر می‌رود یا بیمارتر باشیم، از انتخاب‌های خوب سود کمتری به دست می‌آوریم؛ هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

منبع خبر: صندوق بازنشستگی کشوری

 

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16305

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 57
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 57

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1254483
Visitors بازديد هاي امروز: 37
Visitors بازديد هاي ديروز: 519

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/15 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا