پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/11/05

بهبود دسترسی زنان به حقوق بازنشستگی در کامبوج و ویتنام


تأمین حمایت اجتماعی کافی در دوران سالمندی نه تنها موضوعی حقوقی است بلکه برای اطمینان یافتن از پایداری نظام حمایت اجتماعی بسیار ضروری است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از سازمان بین المللی کار (ILO)، نظام بازنشستگی در کشورهای کامبوج و ویتنام در جنوب شرق آسیا مراحل مختلفی از توسعه را پشت سر می گذارد. این دو کشور برای بهبود حمایت های اجتماعی در دوران سالمندی تلاش های زیادی می کنند، اما برای طراحی نظام های حمایت اجتماعی منصفانه برای زنان باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.


کامبوج اخیراً پایه های نظام بازنشستگی خود را توسعه داده و با حمایت سازمان بین المللی کار (ILO) درحال آماده سازی نخستین طرح بازنشستگی برای کارگران بخش های خصوصی و دولتی است، اما ویتنام در ایجاد نظام بازنشستگی به صورت تدریجی به پیشرفت های بیشتری دست یافته است.


سن بازنشستگی برای مردان در کامبوج و ویتنام 60 سال و برای زنان 55 سال است که به همین دلیل زنان میزان حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می کنند. بسیاری از سالمندان نباید باوجود پیشرفت های حاصل شده انتظار داشته باشند با رسیدن به سن بازنشستگی، مستمری بازنشستگی کاملی دریافت می کنند؛ در این میان، زنان با شرایط نامطلوب تری مواجه هستند که این شرایط بر بازنشستگی آنها به طور مستقیم اثر می گذارد. زنان معمولاً در بازار کار یا مشارکت کمتری دارند یا به مشاغل موقتی مشغول هستند که با خطرات شغلی بیشتر و درآمد کمتر نسبت به مردان مواجه می شوند.


دولت ویتنام با انجام اصلاحاتی، فرصتی برای از میان برداشتن این نابرابری ها ایجاد کرده است. اقدامات پیش بینی شده در کامبوج و ویتنام در افزایش برابری جنسیتی در میان سالمندان این دو کشور تأثیر گذار بوده است.


در طراحی نظام های بازنشستگی جدید که در این دو کشور در حال اجرا است، سبک زندگی زنان درنظر گرفته می شود و اقداماتی شامل بکارگیری سازوکار برای ازمیان برداشتن نابرابری های جنسیتی در زمان اشتغال، درآمد و حتی کار بدون حقوق لحاظ می شود.


توجه به کاهش نابرابری های جنسیتی درنظام های بازنشستگی، نیازمند پاسخگویی جامع در زمینه های مختلف شامل طراحی نظام بازنشستگی، سیاست های بازار کار، اصلاحات بیشتر و بهبود دسترسی به خدمات درمانی عمومی با کیفیت بالا است.


توسعه و تقویت نظام بازنشستگی چند لایه، ترکیب بیمه اجتماعی و بازنشستگی مشارکتی می تواند سبب شود که تمامی سالمندان به حقوق بازنشستگی کافی دسترسی پیدا کنند.

 

ترجمه: فریبا بهزاد

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16206

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 134
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 134

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1218697
Visitors بازديد هاي امروز: 1016
Visitors بازديد هاي ديروز: 615

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/09 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا