پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/09/19

نشانه‌های اولیۀ آلزایمر


ضعف حافظه به‌شکلی که زندگی روزمره را مختل کند، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری آلزایمر یا دیگر انواع دمانس باشد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری و به نقل از انجمن بین المللی آلزایمر، این بیماری یکی از بیماری‌های مغزی است که موجب کندی در به‌یادآوردن، فکرکردن و مهارت‌های استدلال‌کردن می‌شود. نشانه‌های زیر می‌توانند جزو علائم اولیۀ ابتلا به آلزایمر باشند. با دیدن یکی از این نشانه‌ها، خوب است سری به پزشک خود بزنید. البته برخی از این موارد ممکن است به‌طور گاه‌به‌گاه برای همه افراد پیش بیایند. در پایان هر نشانه، به موارد معمولی مربوط به بالارفتن سن برای همه افراد جامعه هم اشاره شده است.


1- ازدست‌رفتنِ حافظه که زندگی روزمره را مختل کند

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های آلزایمر، به‌ویژه در مراحل اولیه آن، ازیادبردن اطلاعات تازه است. چیزهای دیگری همچون ازیادبردن تاریخ‌های مهم یا اتفاقات، پرسیدن چندبارۀ یک سؤال و نیاز فزاینده به کمک برای یادآوری (با چسباندن یادداشت‌های یادآوری یا استفاده از نرم‌افزارهای یادآوری) یا کمک‌گرفتن از اعضای خانواده برای انجام کارهایی که قبلاً به‌تنهایی از پس انجام آنها برمی‌آمده‌اید.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: در برخی موارد، فراموش‌کردن اسم‌ها یا قرارهای ملاقات و به‌یادآوردن آنها در روزهای آینده


2- سختی در برنامه‌ریزی یا حل مسأله

برخی افراد دچار دمانس در توانایی تولید فکر یا دنبال‌کردن یک برنامه یا کار با اعداد تغییراتی حس می‌کنند. آنها ممکن است در پیگیری یک دستورالعمل قدیمی یا محاسبات مربوط به‌صورت حساب‌های ماهانه دچار مشکل شوند. ممکن است در تمرکزکردن دچار مشکل شوند و کارها را با سرعتی بسیار کمتر از قبل انجام دهند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: خطاهای گاه‌به‌گاه در مدیریت صورت‌حساب‌های خانگی


3- دشواری در انجام کارهای همیشگی

افراد دچار آلزایمر اغلب در انجام امور روزمره خود دچار سختی می‌شوند. گاهی ممکن است در رانندگی برای رسیدن به یک مقصد آشنا، تهیۀ لیست خرید از فروشگاه یا به‌یادآوردن قوانین بازی مورد علاقه‌شان مشکل پیدا کنند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: نیاز به کمک‌گرفتن از دیگران برای استفاده از مایکروویو یا ضبط برنامه‌ای از تلویزیون


4- پریشانی در درک مکان و زمان

افراد دچار آلزایمر ممکن است تاریخ روز، فصول سال یا گذر زمان را گم کنند. آنان ممکن است در درک اتفاقاتی که بخشی از آنها در گذشته روی داده است دچار مشکل شوند. گاهی ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چطور به آنجا رفته‌اند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: گیج‌شدن دربارۀ روزهای هفته و بعد از مدتی به‌یادآوردن آن


5- مشکل در درک تصاویر و روابط مکانی

داشتن مشکل در درک تصاویر در برخی از افراد می‌تواند نشانه‌ای از آلزایمر باشد. این امر می‌تواند به بروز مشکل در حفظ تعادل و مشکل در خواندن متن بینجامد. افراد ممکن است دچار اختلال در تخمین فاصله‌ها و مشخص‌کردن رنگ‌ها و تضادها باشند که منجر به بروز مشکل در هنگام رانندگی خواهد شد.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: تغییرات بینایی مربوط به آلزایمر


6- بروز مشکلات تازه در انتخاب واژه‌ها در سخن‌گفتن و نوشتن

افراد دچار آلزایمر ممکن است در دنبال‌کردن یک مکالمه یا پیوستن به یک گفتگو دچار مشکل باشند. آنان ممکن است در میانۀ یک گفتگو سکوت کنند و ایده‌ای برای ادامه‌دادن بحث نداشته باشند یا ممکن است حرفشان را تکرار کنند. آنان ممکن است برای انتخاب واژه‌ها تلاش زیادی به خرج دهند، در نام‌بردن از اشیای آشنا مشکل داشته باشند یا نامی اشتباه را به کار ببرند (مثلا استفاده از زانوی دست به‌جای آرنج)

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: اشکال گاه‌به‌گاه در به‌یادآوردن واژه‌ها


7- جابجا گذاشتن اشیا و ازدست‌دادن توانایی انجام مرحله‌به‌مرحله کارها

اشخاص با بیماری آلزایمر ممکن است اشیا را در جاهایی غیرعادی بگذارند. آنها ممکن است چیزها را گم کنند و در عقب‌رفتن در زمان و فکرکردن به اینکه آن شیء کجا می‌تواند باشد دچار مشکل شوند. آنان، به‌خصوص با پیشرفت بیماری، ممکن است دیگران را به برداشتن وسایلشان متهم کنند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: گاهی گذاشتن اشیا در جاهای غیرعادی و یافتن آنها


8- کاهش توان قضاوت یا داوری ضعیف

ممکن است در توانایی قضاوت یا تصمیم‌گیری افراد تغییراتی بروز یابد. برای مثال، ممکن است قدرت تصمیم‌گیری ضعیفی در مسائل مالی داشته باشند یا به آراستگی یا پاکیزگی خود کمتر توجه کنند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: گرفتن تصمیم بد یا اشتباه در طول زمان، مانند غفلت از تعویض روغن ماشین.


9- انصراف از کار یا فعالیت‌های اجتماعی

کسی که دچار آلزایمر است ممکن است تغییراتی در توانایی به‌پایان‌رساندن یا دنبال‌کردن یک مکالمه احساس کند. در نتیجه، فرد ممکن است از انجام سرگرمی‌ها، فعالیت‌های اجتماعی یا دیگر مشغولیت‌ها سرباز زند. چنین افرادی ممکن است در دنبال‌کردن نتایج بازی‌های تیم ورزشی موردعلاقه یا هر فعالیت دیگر موردعلاقه‌شان مشکل داشته باشند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: بی‌علاقگی گاه‌به‌گاه نسبت به حضور در جمع خانواده یا فعالیت‌های اجتماعی.


10- تغییر در روحیات و شخصیت

افرادی که با آلزایمر زندگی می‌کنند، ممکن است تغییراتی در حالات روحی یا شخصیتشان حس کنند. آنان ممکن است گیج، مشکوک، افسرده، بیمناک یا مضطرب باشند. این گروه از افراد جامعه ممکن است در خانه، در جمع دوستان یا هرجایی خارج از محدوده آسودگی‌شان غمگین باشند.

تغییر معمول مربوط به بالارفتن سن: انجام کارها به شیوه‌های کاملاً منحصر به‌ فرد و تحریک‌پذیری در صورتِ به ‌هم‌خوردنِ نظمِ روزمره.



ترجمه: فاطمه اتراکی

منبع : alz.org

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16206

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 63
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 63

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1218801
Visitors بازديد هاي امروز: 1120
Visitors بازديد هاي ديروز: 615

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/09 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا