چهارشنبه 05 اردیبهشت ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/08/19

نگذاریم توانایی های سالمندان به هدر رود


برای همه ما نادیده گرفته شدن توانایی های جوانان نوعی تراژدی است ولی این چیزی است که نسل گذشته به طور روزمره تجربه می کنند.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روزنامه ایندیپندنت در یادداشتی به قلم دیوید مک کالو (David McCullough)، مدیر اجرایی موسسه «یکشنبه نقره ای»* آورده است: فرهنگ امروزی تقریبا در سراسر دنیا ما را به تقویت توانایی هایمان تشویق می کند. ما لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می گیریم و به دنبال دریافت جایزه و تشویق و ترفیع هستیم. ولی بر سر استعدادهایی که رویشان کار نمی کنیم چه می آید؟ آیا وقتی به سن خاصی می رسیم، آن استعدادها به یکباره ناپدید می شوند؟


پژوهشی جدید نشان داده است یک نفر از هر پنج سالمند بریتانیایی که توانایی خاصی داشته اند، تقریبا تا پایان عمر دیگر آن توانایی خویش را به کار نمی گیرند. با کمال تعجب، 29 درصد مردان و 14 درصد زنان مشارکت کننده در این تحقیق اعلام کرده اند که دیگر هرگز یا به ندرت از استعدادها و مهارت هایشان استفاده می کنند.


سالمندان گنجینه هایی از تجربه و توانایی دارند که باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود و در جامعه مورد استفاده قرار گیرد. اگر ببینیم که جوانی در مهارتی سرآمد است ولی همه روزش را در خانه سپری می کند، بدون اینکه از مهارت هایش استفاده ای بشود، فکر می کنیم یک تراژدی رخ داده است ولی این چیزی است که نسل گذشته به طور روزمره تجربه می کنند.


جمعیت در حال پیرشدن است. در حال حاضر 1.8 میلیون شهروند بالای 65 سال در بریتانیا زندگی می کنند و تعداد بیشتری هستند که بیش از 60 سال دارند. تعداد افراد زیر 18 سال از هردوی این ارقام بالاتر است. امروز از هر وقت دیگری حیاتی تر است که اجازه ندهیم تا این گنجینه ارزشمند از تجربه، مهارت و دانش به هدر رود. با انجام فعالیت های داوطلبانه، این مهارت ها و استعدادها می توانند در جای مناسب خود مورد استفاده قرار گیرند و به دیگر اعضای جامعه کمک کنند.


در حال حاضر 40 هزار نفر با میانگین سنی 62 سال در بریتانیا به انجام کارهای داوطلبانه می پردازند. آنها از دیگر سالمندان حمایت می کنند تا به کمک سرویس های خدماتی همچون سرویس ارسال غذا (Meals on Wheels) یا همسایگان خوب و همنشینی با سالمندان بتوانند در خانه های خودشان مستقل زندگی کنند. تحقیقات نشان می دهند اکنون خدماتی همچون نجاری، مهندسی، باغبانی و خیاطی مهارت هایی هستند که بیشتر مورد نیازند.


اجرای این کار نیازمند صرف سال ها وقت برای جلب حمایت دولت ها، بحث های کارشناسی طولانی یا سرمایه گذاری مالی نیست. این چیزی است که می تواند همین امروز و با اراده تک تک ما اتفاق بیفتد، با سرزدن به همسایگان و اقوام سالمندمان که به تنهایی زندگی می کنند و وقت گذاشتن برای اینکه بفهمیم چه مهارت هایی دارند. همسایگی خوب و مصاحبت با همسایگان کاری است که از عهده همه ما برمی آید و همه ما می توانیم نقش کوچکی در این کار بر عهده بگیریم تا افراد کمتری احساس تنهایی و جداافتادگی از جامعه داشته باشند.


چیزهای زیادی هست که می توانیم از اعضای سالمند جامعه مان بیاموزیم؛ کسانی که ممکن است تجربیاتی بسیار مشابه یا بسیار متفاوت از ما داشته باشند. تحقیقات نشان می دهند استفاده از توانایی های سالمندان در کارهای داوطلبانه و اجازه دادن به آنها برای نشان دادن استعدادهایشان باعث بالارفتن روحیه و انرژی ایشان می شود و کمک می کند تا این احساس را نداشته باشند که آنچه در طول تمام سال های عمر برایش زحمت کشیده اند به هدر رفته است.


*
یکشنبه نقره ای نام موسسه ای مردم نهاد برای گرامیداشت سالمندان در بریتانیاست که از سال 2012 آغاز به کار کرده و به دنبال ایجاد ارتباط خوب بین جوانان و سالمندان و ایجاد فضایی برای بازگرداندن آنان به فعالیت در جامعه است.



ترجمه: فاطمه اتراکی

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16277

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 90
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 90

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1247001
Visitors بازديد هاي امروز: 695
Visitors بازديد هاي ديروز: 879

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/05 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا