پنج شنبه 30 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1398/05/20

ثبت و انتشار آثار نوشتاری بازنشستگان در سامانه قلم پایش


سامانه قلم پورتال پایش از سال 1396 با هدف ثبت و انتشار خاطرات و نوشته های بازنشستگان زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری راه اندازی شده و آماده دریافت آثار قلمی این عزیزان است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، سامانه قلم پورتال پایش به منظور ارتباط و تعامل دو جانبه، استفاده از تجربه های بازنشستگان زیر پوشش این صندوق، گسترش معرفت و انتقال فکر و اندیشه بزرگان و پیشکسوتان ایران اسلامی و همچنین ثبت و انتشار خاطرات و نوشته های این عزیزان، از سال 1396 راه اندازی شده تا نسبت به دریافت و انتشار انواع دلنوشته های بازنشستگان اقدام کند.

 

بازنشستگان کشوری علاقه مند می توانند برای ثبت اشعار، خاطرات، تجربه های دوران اشتغال یا دوران بازنشستگی و همچنین دلنوشته های خود از طریق سامانه قلم در پورتال پایش به نشانی http://www.payesh8523.ir/fa/penretirement اقدام کنند.

 

تاکنون حدود 60 اثر ادبی شامل شعر، خاطره، بیان تجربه ها و ... در سامانه قلم بازنشستگان کشوری ثبت شده که قابل دسترس و مشاهده است.

 

تحقیقات علمی تا پیش از این حاکی از آن بود که نوشتن درباره احساسات منفی می‌تواند سلامت روان فرد را بهبود بخشیده و برای مقابله با حالات ناخوشایند موثر باشد، اما اکنون ثابت شده، تاثیر نوشتن علاوه بر مقابله با افکار منفی، می تواند با نوشتن احساسات مثبت و قدردانی از نعمت ها منجر به اثر مثبت در افراد شود.

 

نتایج مطالعات حاکی از آن است که ثبت خاطرات یا نوشتن رویدادها و احساسات مثبت، ضامن سلامتی، افزایش شادابی و هدفمندی در زندگی است و در کاهش استرس و اضطراب موثر است.

 

دکتر برنه بران، از استادان تحقیقات کار اجتماعی در دانشگاه هیوستون تاکید می کند که شمارش نعمت ها و قدردانی از آن ها تاثیر مثبتی بر رضایت ذهنی دارد و به بهبود خواب، حفظ سلامت جسمی و روحی و درمان افسردگی کمک می کند.

 

دکتر برنه بران همچنین یادآور می شود: "در طول زندگی حرفه‌ای با مردانی پولادین ملاقات کردم که قادر نبودند احساسشان را به صورت کلامی بیان کنند، پس دست به قلم شده و سبک شدند. زنانی را دیدم که ده‌ها هزار دلار خرج دارو و درمان افسردگی کردند، اما به طور ناگهانی نقطه‌ای در زندگیشان هویدا شد و خودشان را پیدا کردند. من در کلاسم روان شناسانی داشتم که اعتقاد داشتند نوشتن خاطرات، مسیری است به سوی سلامت روح و روان. بنابراین تصور نمی‌کنم که دیگر با افزایش سن، پوکی استخوانی ما را در بر گیرد؛ اکنون بر این باورم که آنچه مسبب پوکی استخوان می‌شود، تحمل باورهای احساسی است."

 

وی معتقد است: "قدردانی باعث ایجاد فعالیت مغزی در قشر قدامی و قشر پیشانی مغز می شود و این مناطق همان مناطقی هستند که با شناخت اخلاقی، قضاوت و نظریه پردازی ذهنی مرتبط هستند."

 

این استاد دانشگاه هیوستون می گوید: "بیش از ۱۰ سال است که من به زنان و مردان بالای ۴۰ سال نحوه نگارش خاطراتشان را تدریس می‌کنم. خلاصه‌ تجربیاتم در این زمینه دو مورد است: اول اینکه تک تک مردم داستانی ارزشمند برای تعریف کردن دارند، حتی اگر در ابتدا چنین تصوری نداشته باشند. و دوم، اگر بخواهم صادق باشم، هیچ درمانی موثرتر از نوشتن نیست؛ نوشتن مثل حرفه ای ها."

 

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16240

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 61
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 61

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1242133
Visitors بازديد هاي امروز: 376
Visitors بازديد هاي ديروز: 828

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/30 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا