جمعه 31 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1397/07/17

بیماری آلزایمر نوعی از دمانس برگشت ناپذیر است


کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری آلزایمر با همکاری انجمن آلزایمر ایران در محل سالن اجتماعات صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، محمدرضا افشار مشاور مدیرعامل و سخنگوی این صندوق در نخستین جلسه کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری آلزایمر، که با حضور بیش از 40 نفر از بازنشستگان زن و مرد برگزار شد، با تاکید بر اینکه آموزش های مختلف در حوزه بیماری آلزایمر نیاز جامعه امروز است، گفت: بازنشستگان کشوری می توانند در توسعه آموزش های آلزایمر و بیماری های دوران سالمندی در کشور پیشرو باشند و حتی این موضوع را در قالب کارآفرینی و ایجاد اشتغال از طریق شهرداری ها و سایر نهادهای مرتبط پیگیری کنند و این موضوع یکی از تاکیدات مهم مدیرعامل صندوق به مسوولان مربوطه است.

افشار اظهار داشت: بیماری آلزایمر، یکی از بیماری های دوران سالمندی است که ممکن است افراد به آن دچار شوند و در کشورمان با این بیماری و افزایش آن روبرو هستیم.

وی گفت: سیاست مدیرعامل و مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری حمایت از آموزش ها و توسعه فرهنگ پیشگیری و مقابله با بیماری های دوران سالمندی از جمله دمانس و آلزایمر است که طی سال های اخیر در تهران و سایر استان ها اتفاقات ارزشمندی در این زمینه شکل گرفته است.

مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: زنان در کشورمان همواره در بسیاری از حرکت های آموزشی و فرهنگی پیشتاز بوده اند و جامعه ایرانی در دامن زنان رشد کرده و به بالندگی رسیده است.

افشار تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا اگر امروز مشکلاتی وجود دارد، آینده را برای سایرین اصلاح کنیم و بنای درستی را برای بازنشستگان آینده بسازیم.

سبحانی، مدرس کارگاه آموزشی «آشنایی با بیماری آلزایمر» در سخنانی اظهار داشت: بیماری آلزایمر نوع برگشت ناپذیر دمانس است که به صورت خاموش، پیشرونده و غیرقابل برگشت فعالیت می کند و ممکن است فرد را طی 20 سال به بیماری مبتلا کند. بنابراین، بسیاری از مبتلایان به بیماری آلزایمر لزوما سالمند نبوده و آغاز بیماری آن ها به سال های قبل بازمی گردد.

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر سه مرحله دارد، یادآور شد: یکی از اولین نشانه‌های این بیماری اختلال حافظه است. این موضوع به اندازه‌ای که در فعالیت‌های روزانه مشکل ایجاد کند می‌تواند نشانه‌ ابتلا به آلزایمر باشد. افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، ‌نام یا شماره تلفنی را فراموش کنند سپس به خاطر آورند اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر بیشتر مسائل به ویژه مواردی که به تازگی اتفاق افتاده را فراموش می‌کند و هرگز به یاد نمی‌آورد.

سبحانی افزود: یکی دیگر از نشانه های بیماری آلزایمر مشکل در انجام کارهای عادی مثل پخت و پز است. فرد مبتلا به آلزایمر به تدریج توانائی پخت غذا به شیوه سابق را از دست می‌دهد و گاهی نیز فراموش می‌کند که غذا پخته یا اصلا غذایی خورده است. این بیماران در شرایط حاد بیماری تا جایی پیش می روند که به دلیل غذا نخوردن بدنشان کاملا تحلیل رفته و از بین می روند.

وی تاکید کرد: اختلال در ارتباط به دلیل فراموشی کلمات یکی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به آلزایمر است که ممکن است به تدریج سبب گوشه نشینی فرد بیمار شود. بنابراین، شناخت و تشخیص بیماری بسیار مهم است، گرچه درمانی برای آن تاکنون پیدا نشده است.

این روانشناس و متخصص آلزایمر همچنین اظهار داشت: ضعف یا کاهش قضاوت یکی دیگر از علائم آلزایمر است. فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلات خود را درک می‌کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می‌داند، همچنین اختلال در تصمیم‌گیری‌های ساده مانند پوشیدن لباس زمستانی در گرمای تابستان یا برعکس از دیگر علائم هشدار دهنده این بیماری است.

سبحانی ادامه داد: بیماران مبتلا به آلزایمر دچار تغییراتی در شخصیت هم می‌شوند. به‌صورت طبیعی ممکن است شخصیت افراد با افزایش سن تغییر کند، اما تغییر شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سردرگمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی یا بروز رفتارهای نامناسب و حتی رفتارهای خارج از عرف باشد.

به گفته وی، تشخیص این بیماری توسط پزشک یا روانشناس بالینی و با بررسی تاریخچه سلامت بیمار و انجام برخی معاینات جسمانی و روانشناختی و آزمایشهایی چون سیتی اسکن، ام آر آی مغز، نوارمغزی یا آزمون های روانشناسی انجام می پذیرد.

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16240

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 58
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 58

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1243516
Visitors بازديد هاي امروز: 655
Visitors بازديد هاي ديروز: 1104

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/31 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا