پنج شنبه 30 فروردین ماه 1403
   
Module Border Module Border
  شرح خبر 
1396/07/28

زنگ خطر زنانه شدن سالمندی در کشور


عضو مرکز تحقيقات سالمندی ايران ، زنانه شدن سالمندی را يک زنگ خطر در کشور دانست و گفت:

جمعيت زيادي از خانم هاي سالمند، بي سواد و فاقد درآمد هستند، بنابراين نياز است که دولت حمايت بيشتري از آنها کند. 

به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل صندوق بازنشستگي کشوري به نقل از خبرگزاري ايسنا، فرحناز محمدي، دانشيار دانشگاه علوم بهزيستي با اشاره به اينکه جنسيت يکي از فاکتورهاي مهم در حوزه سلامت است، گفت: از سال ۱۹۹۵ ميلادي، بررسي هايي که در جهان صورت گرفت، نشان داد که بسياري از مشکلات سلامت مردان وابسته به ميکروب و ويروس و عوامل شناخته شده نيست، بلکه عواملي است که ما به آن مي گوييم تعيين کننده هاي اجتماعي که تاثير بيشتري برسلامت دارند. 

وي افزود: وقتي از جنسيت صحبت مي شود، تنها زن و مرد بودن مطرح نيست، بلکه تبعاتي است که زن يا مرد بودن به همراه دارد؛ به همين دليل وقتي گفته مي شود، پديده سالمندي در کشور به سمت زنانه شدن پيش مي رود، منظور تبعاتي است که به واسطه مشکلات زن بودن مطرح شده يا زنان آن را تجربه مي کنند، بروز مي کند. 

عضو مرکز تحقيقات سالمندي ايران با يادآوري اينکه جمعيت سالمندي کشور به سمت زنانه شدن در حال پيشروي است، گفت: بر اساس آمار ۵۱ درصد جمعيت کل کشور مرد و ۴۹ درصد زن هستند. اما در سالمندان عکس شده و درصد مردان کمتر از زنان است. 

وي اين مساله را مشکل ساز خواند و متذکر شد: به عنوان مثال، آمار نشان مي دهد درصد قابل توجهي از سالمندان کشور بي سواد هستند و در اين بين جمعيت بيشتري از خانم هاي سالمند، بي سواد هستند و به تبع اين بي سوادي، شانس اشتغال کمتري در دوران جواني داشته اند و در نتيجه درآمد ندارند و درصد وابستگي آنها بيشتر است، به همين دليل، نياز است، دولت حمايت بيشتري از آنها داشته باشد. 

محمدي افزود: طبق آمار، بسياري از زنان سالمند، تحت حمايت کميته امداد هستند و اين خبر خوبي نيست يا اينکه درصد بسياري از آنها تحت حمايت فرزندانشان هستند؛ از طرفي سن ازدواج در جامعه در حال افزايش است و ممکن است زنان ازدواج نکنند و در نتيجه فرزند نداشته باشند؛ در اين صورت در آينده، سالمندان زن حمايت فرزندانشان را نخواهند داشت. 

دانشيار دانشگاه علوم بهزيستي تاکيد کرد: ما بايد براي مواجهه با اين تغييرات آماده شده و خود را سازگار کنيم. تغيير مهندسي فرهنگي يک اصل اساسي است و بايد تمام جامعه در حفظ ارتقاي سلامت خود مشارکت کنند. بايد نهادهاي مدني فعال شوند و آموزش ها افزايش پيدا کند و اين فقط وظيفه سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت نيست. 

وي هشدار داد: زنانه شدن سالمندي يعني تعداد بيشتري از بيماري پوکي استخوان، افسردگي، تنها زندگي کردن و همچنين نياز به مراکز مراقبتي بيشتر و همه اين ها يک زنگ خطر است که بايد فکري براي آن کرد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  نظرسنجي  
 
نظرشمادر باره سایت کانون چیست؟

 

تعداد جوابها : 16240

عالی : 98%
خوب : 1%
متوسط : 0%
ضعیف : 1%

  ارسال  
  كاربران برخط  
 
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 64
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 64

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 1242342
Visitors بازديد هاي امروز: 585
Visitors بازديد هاي ديروز: 828

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/30 کانون بازنشستگان جهاد سازندگی شعبه اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا